«بلاک‌پارتی»؛ تفسیر هنرمندان معاصر از زنجیره تامین بلاکچینی

بلاک پارتی

ابتکار IBM برای نمایش دستاوردهای حمل و نقل بلاکچینی به زبان هنر

ما هر روز چیزهای زیادی مصرف می‌کنیم از مواد غذایی گرفته تا رخت و لباس و کالاهای ضروری و غیرضروری دیگر که اگر بخواهیم بنویسم‌شان لیست بلند بالایی خواهد شد! نکته‌ای که اینجا می‌خواهیم توجه شما را به آن جلب کنیم میزان مصرف نیست فرایند پیچیده و دشواری است که این کالا ها از مبدا یعنی تولیدکننده تا ما به عنوان مصرف‌کننده طی می‌کنند؛ سفری طولانی، نامطئن و ناایمن.

در واقع نود درصد تمام محصولات و کالاهایی که به دست ما می‌رسد، این مسیرهای حمل و نقل طولانی بین‌المللی را طی کرده است.  محصولات برای رسیدن به دست ما گاهی از ۳۰ نهاد و واسطه مختلف عبور می‌کنند و بیش از ۱۰۰ نفر باید بر انتقال آن‌ها نظارت داشته باشند. حاصل این نقل و انتقال، بیش از ۲۰۰ تراکنش کاغذی است. فعالیت دستی و حضوری در این زمینه باعث می‌شود که هزینه حمل و نقل عمومی بیش از ۱۵درصد بیشتر شود.

در بسیاری از موارد به خاطر سازوکارهای فرسوده و آنالوگ موجود در چرخه تولید تا توزیع، سیستم‌ها نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به همین خاطر تأخیرها و اقدامات اشتباه می‌تواند کل زنجیره تأمین را با مشکل روبرو کند و وقتی این مشکلات چندین بار رخ بدهند، قاعدتاً رابطه بسیاری از برندها با مشتری‌ نهایی خدشه‌دار شده و حتی ممکن است اعتبار کل برند از میان برود.

برای برطرف‌کردن مشکلاتی از این قبیل، که شامل عدم وجود اطلاعات دقیق، عدم توانایی رصد کردن محصول در مسیر، و مشکلاتی در مدیریت فروش و غیره می‌توان از فناوری بلاک‌چین کمک گرفت. این فناوری راهکارها و شبکه‌هایی می‌سازد و با آن‌ها ما را به سمت سطوح جدیدی از کارایی و راندمان هدایت می‌کند. فناوری بلاک‌چین در زنجیره تأمین دخالت می‌کند، عوامل دستی موثر در این زنجیره را با عوامل خودکار جایگزین می‌کند، اصطکاک و تداخل را کاهش می‌دهد و اختلاف‌ها را برطرف می‌کند.

اما از آنجایی که فهم این موضوع برای عموم مردم راحت نیست و البته بسیاری از مدیران و سیاست‌گذاران و به طور کلی بازیگران اصلی حوزه تولید با مفاهیم بلاکچینی و دستاوردهای آن آشنا نیستند و خیلی هم حتی تلاش نمی‌کنند که آن را برای تسهیل امور به خدمت بگیرند شرکت آی‌بی‌ام (IBM) دست به یک ابتکار خیلی جالب زده! این شرکت تابستان امسال با طراحی یک ایونت هنری مجازی، پنج هنرمند خلاق و نام‌آور را مامور تفسیر اهداف کلیدی بلاکچین به زبان هنر کرد و از آنها خواست که مزیت‌های تحول‌آفرین بلاکچین را در حوزه حمل‌و‌نقل و زنجیره تامین کالا روی بوم به تصویر بکشند.

نام این مجموعه ایونت هنری BlockpARTy ست. این مجموعه شامل پنج بخش مجازی است که هنر، هنرمندان، نوآوران، ایده‌پردازان و دست‌اندرکاران حوزه تولید و توزیع کمپانی‌های بزرگ را مورد هدف قرار می‌دهد.

در این ایونت هنری پنج مزیت‌ و دستاورد مهم فناوری بلاک‌چین در اختیار هنرمندان قرار گرفت. آن دسته مزیت‌هایی که به نوعی نشان می‌دهد این فناوری با ورود به حوزه زنجیره تأمین، چه هدف‌هایی را دنبال می‌کند. این اهداف ارزش زیادی دارند و تحول بزرگی در عرصه زنجیره تأمین دنبال می‌کنند:

  • اعتماد و اطمینان مصرف‌کننده
  • تأمین شفاف
  • درک منشأ مواد غذایی، ایمنی و امنیت آن
  • پایداری
  • کارایی

در این پرونده ویژه که به رابطه هنر و بلاکچین می‌پردازد با ۵ اپیزود این ایونت مجازی آشنا می‌شوید که در ادامه به تفصیل در مورد هر کدام از این پنج‌ برنامه مطالبی جداگانه خواهید خواند.  اما قبل از آن با ایده‌پردازان بلاک‌پارتی آشنا شوید:

ایده‌پردازان بلاک‌پارتی را بشناسید!

در زیر با ۳ فرد نوآور که با علم به چشم‌اندازهای روشن بلاکچین در زنجیره تامین سعی کردند ایونت‌های مجازی بلاک‌پارتی را تعریف کرده و هنرمندان را از سراسر جهان به این چالش بکشانند آشنا می‌شوید:

۱. آلیسون کلافین، مدیر توسعه کسب و کار شرکت جی.تی.دی سولوشنز است که این شرکت در زمینه ایجاد تحول دیجیتال در صنعت حمل و نقل و لجستیک فعالیت می‌کند. آلیسون از سال 2000 تا به حال در این صنعت مشغول به کار است و چندین موقعیت مدیریت بین‌المللی در سازمان‌های لجستیک جهانی و حمل و نقل در اقیانوس در اروپا، آمریکای لاتین و آمریکای شمالی داشته است. وی در زمینه مدیریت فروش، بازاریابی راهبردی، لجستیک جهانی و زنجیره تأمین دارای تخصص و تجربه است و تعهد زیادی به پایداری زیست‌محیطی دارد.

۲. ویویان برنی، مدیر واحد مدیریت محصول در شرکت ترموسیف است. شرکت ترموسیف، یکی از واحدهای شرکت بزرگ سونوکو است. ترموسیف یکی از پیشروترین ارائه‌دهندگان بسته‌بندی تضمین دما برای حمل و نقل ایمن و کارآمد محصولات دارویی، بیولوژیک، واکسن‌ها و سایر محصولات حساس به دما است. ویویان برنی در زمینه راهکارهای محصول، مشاوره ارائه می‌دهد و گاهی طراحی می‌کند. کارهای او عمدتاً رضایت مشتری را در پی دارد و باعث موفقیت در حوزه بهداشت و درمان و علوم زندگی می‌شود. وی تمامی فعالیت خود را با استفاده از ابزارهای دیجیتال انجام می‌دهد. او از سال 2009 تاکنون در این صنعت مشغول به کار است و در شرکت‌های دی.اچ.ال (یک شرکت بزرگ لجستیک) نقش‌های کلیدی و مهمی در زمینه تغییر و تحول دیجیتال ایفا کرده است. خانم برنی هنگام برنامه‌ریزی راهبردی برای سازمان‌ها، شیفته کمک، آموزش و حمایت از مشتریان است. در حال حاضر قصد دارد راهکارهای داده‌محوری ایجاد کند و به مشتریان کمک کند که کسب و کار خودشان را توسعه دهند.

۳. کریستوفر دی در حال حاضر مدیر بخش بازاریابی و نوآوری شرکت سونوکو ترموسیف است. کریستوفر یکی از مدیران باتجربه و کارکشته است که سابقه هدایت واحد کسب‌ و کار در شرکت‌های بزرگی مانند  تِنِکو و هلدینگ سیلگان را در کارنامه درخشان خود دارد. او در کسب و کارهای صنعتی و فناورانه زیادی فعالیت کرده است. او لیسانس اقتصاد خود را از دانشگاه نورث‌وسترن دریافت کرد و به عنوان جوان‌ترین فارغ‌التحصیل دانشکده مدیریت کلاگ نورث‌وسترن شناخته می‌شود.

 

 

 

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.