|فناوری بلاکچین می‌خواهد واسطه‌ها را از فرایند فروش و پخش موسیقی کنار بگذارد|

musicitem

فناوری بلاک‌چین پای خود را به صنعت موسیقی هم باز کرد و ظاهراً قرار است این صنعت مهم و حساس را حسابی تغییر دهد. کاری که فناوری بلاک‌چین می‌خواهد در این صنعت انجام دهد این است که قدرت را از واسطه‌ها بگیرد و به هنرمندان برگرداند.

فناوری بلاک‌چین این قدرت و توانایی را دارد که زندگی بسیاری از مردم جهان را متحول کند. این موضوع برای اقتصادهای نوظهور بیش از بقیه صدق می‌کند. پتانسیل‌ و توانایی‌های بالقوه این صنعت برای بسیاری از افراد و صنایع شناخته شده است.

حتی سرسخت‌ترین منتقدان بلاکچین هم امروز نام این فناوری را شنیده و در مورد آن مطالعه کرده‌اند. درست است که خیلی از متخصصان و کارشناسان بر این باور هستند که این فناوری فقط می‌تواند صنعت مالی را تغییر دهد ولی هستند کارشناسان و متخصصانی که می‌دانند فناوری بلاک‌چین خیلی فراگیرتر از این صحبت‌هاست و حتی در زمینه هنر و موسیقی هم کاربرد دارد.

فناوری دفتر کل توزیع‌شده (distributed ledger system)، کار را خیلی آسان کرده و باعث شده که ارزش آثار هنری هم بدون خطر کپی شدن آن آثار، دیجیتالی شود.

دفتر کل توزیع‌شده کاری می‌کند که مالکیت غیرقابل تغییر و قابل اثبات باشد و همین موضوع می‌تواند کاری کند که فناوری بلاک‌چین وارد حوزه‌های مختلفی شود و نقش خود را ایفا کند.

music band

صنعت موسیقی یکی از صنایعی است که بلاک‌چین دستش را روی آن گذاشته و می‌خواهد تغییراتی در آن ایجاد کند. درست است که پلتفرم‌هایی مانند نپستر، ساوندکلود و اسپاتیفای تغییرات عظیمی در این صنعت ایجاد کرده‌اند ولی فناوری بلاک‌چین می‌تواند گام مهمی بردارد و قدرت را به دست سازندگان و شنوندگان این هنر برگرداند.

فناوری بلاک‌چین، پخش (استریمینگ) و حق امتیاز

سؤالی که مطمئناً از ابتدای مطلب تاکنون ذهن شما را مشغول کرده این است که:

فناوری بلاک‌چین چگونه می‌خواهد صنعت موسیقی را متحول کند و قدرت را به مخاطبان و سازندگان این هنر زیبا برگرداند؟ مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین کار این است که می‌خواهد واسطه‌ها را از فرایند فروش و پخش موسیقی کنار بگذارد.

قرار است فناوری بلاک‌چین هنرمندان را به حق و حقوقشان برساند. در صورتی که این اتفاق بیفتد شاهد ظهور هنرمندان بزرگ‌تر و شایسته‌تری خواهیم بود و از طرفی آثار هنری باکیفیت‌تری هم تولید می‌شود.

پلتفرم‌های پخش مسیر را تغییر داده‌اند و باعث شده‌اند که افسار و عنان این هنر تا حد زیادی به دست شنوندگان بیفتد ولی همین پلتفرم‌ها باعث شده‌اند که سطح جدیدی از واسطه‌گری بین هنرمندان و طرف‌داران آن‌ها اتفاق بیفتد.

صنعت استریمینگ یا پخش موسیقی تاکنون پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده و جایگزین بسیار خوبی برای فعالیت‌های گذشته واسطه‌ها محسوب می‌شود ولی این موضوع کافی نیست و باعث شده است که بیشتر حق امتیاز پخش موسیقی به واسطه‌های جدید برسد و بخش کمی از آن در اختیار هنرمند قرار بگیرد.

هیچ شفافیتی در زمینه میزان درآمد هنرمند از ساخت یک اثر هنری وجود ندارد. متأسفانه هیچ راهکاری برای این مسئله ارائه نشده و به همین خاطر هم هنرمندان از حقوق اصلی خودشان برای ساخت یک اثر محروم می‌مانند.

قرار است فناوری بلاک‌چین هنرمندان را به حق و حقوقشان برساند. در صورتی که این اتفاق بیفتد شاهد ظهور هنرمندان بزرگ‌تر و شایسته‌تری خواهیم بود و از طرفی آثار هنری باکیفیت‌تری هم تولید می‌شود؛ چون هنرمند می‌داند که هر اثری تولید کند به حق و حقوقش می‌رسد.

پلتفرم‌های استریمینگ موسیقی مبتنی بر بلاک‌چین مانند اُپوس (Opus) از دو شبکه همتا به همتا برای حذف کامل واسطه‌ها و ارائه یک پلتفرم کاملاً متمرکز استفاده می‌کند. اُپوس از سیستم ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فایل (the InterPlanetary File System) استفاده می‌کند که یک شبکه همتا به همتا است که از آن برای اشتراک‌گذاری و ذخیره‌سازی فایل استفاده می‌شود. در این سیستم کاربران شبکه خودشان نقش سرور را ایفا می‌کنند. با این کار بخش قابل توجهی از هزینه‌های هاستینگ (فضای میزبانی) مربوط به استریمینگ حذف می‌شود.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید:

 

اُپوس از شبکه اتریوم به عنوان یک لایه پرداخت استفاده می‌کند. هنرمندان با استفاده از قراردادهای هوشمند می‌توانند حقوق خود را از طریق خرید یا پخش آنلاین یک موسیقی دریافت کنند. با این کار محتوا و حق امتیاز به صورت کاملاً مستقل توزیع می‌شود. در این روش دیگر قرار نیست هنرمند از هر اثری که می‌سازد سهم کمی به دست بیاورد. بر اساس اطلاعاتی که از سوی اُپوس ارائه می‌شود بخش زیادی از درآمد هر اثر هنری متعلق به هنرمند است. سهم هنرمند از فروش هر اثر به ۹۰درصد هم می‌رسد.

پلتفرم‌های مختلف موسیقی مبتنی بر بلاک‌چین تمرکز خود را روی مسئله حق امتیاز گذاشته‌اند و تلاش می‌کنند که هنرمند بتواند به حقوق اصلی و واقعی خودش برسد. در واقع فناوری بلاک‌چین دنبال این است که مسیر را برای هنرمندان مستقل هموار و صنعت موسیقی را ساده‌سازی کند.

اُپوس از شبکه اتریوم به عنوان یک لایه پرداخت استفاده می‌کند. هنرمندان با استفاده از قراردادهای هوشمند می‌توانند حقوق خود را از طریق خرید یا پخش آنلاین یک موسیقی دریافت کنند.

اوجو (Ujo) یک شرکت مستقر در نیویورک است که پایگاه داده غیرمتمرکز برای مالکیت موسیقی ارائه می‌دهد. هنرمندان در این پایگاه آثار خود را بارگذاری و ۱۰۰درصد درآمد حاصل از فروش و پاداش‌های مشتریان به این کار را دریافت می‌کنند. اصلاً هیچ هزینه‌ای از هنرمند گرفته نمی‌شود. البته نکته این است که کلیه دست‌اندرکاران یک اثر به صورت کاملاً مستقیم سهم خودشان از فروش اثر را دریافت می‌کنند.ث

با این اوصاف بلاک‌چین می‌تواند منبع درآمد جدیدی برای هنرمندان به‌حساب بیاید. فرایند توزیع و فروش اثر به لطف این فناوری دارد تغییر می‌کند و هنرمندان می‌توانند مطمئن باشند که هیچ بخشی از حق و حقوقشان تضییع نمی‌شود. با استفاده از این فناوری هنرمندان می‌توانند کنسرت‌ها و همایش‌های مختلفی برگزار کنند و درآمد حاصل از این کار را به خودشان اختصاص دهند. این گردهمایی‌ها درآمد بسیار خوبی دارد که پیش از این درآمد حاصل از این کار در اختیار واسطه‌ها قرار می‌گرفت.

اِنوت میوزیک (ANote Music) یکی از استارتاپ‌های دیگی است که در زمینه موسیقی فعالیت می‌کند. پلتفرم این استارتاپ بر اساس بلاک‌چین کار می‌کند و هنرمندان با استفاده از این پلتفرم می‌توانند برای تهیه آثار هنری خودشان سرمایه جمع کنند. به این صورت که آن‌ها حق امتیاز کارهای خود را به مخاطب می‌فروشند. البته وقت شنونده سهمی از حق امتیاز اثر هنری را خریداری کرد می‌تواند آن را به هر کسی که تمایل داشت بفروشد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.