بلاکچین؛ بانی انقلاب در صنعت زیبایی/با ۳ برند زیبایی که از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند آشنا شوید

||| با سه شرکت آرایشی و زیبایی که از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند آشنا شوید |||

به لطف ارز رمزنگاری شده، بلاکچین به طور کلی توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. بلاکچین ستون فقرات صنعت ارزهای رمزپایه را تشکیل می‌دهد، اما این فناوری به دلیل ماهیت غیرمتمرکز، امنیت و مقیاس‌پذیری بالای آن، در سایر حوزه‌ها هم به سرعت دارد مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

امروز در حوزه‌های مختلفی از بخش املاک و مستغلات گرفته تا صنعت کشاورزی، از کاربردهای بلاکچین برای ثبت سوابق معاملات برای شفافیت استفاده می‌شود و خبرها حاکی از این است که این فناوری به صنعت زیبایی میلیارد دلاری هم راه یافته است و شرکت‌های تازه‌کار لوازم آرایشی و برندهای زیبایی مطرح دنیا در راستای کنترل هرچه بیشتر کیفیت و بهبود کارآیی خود، به زنجیره بلوکی روی آورده‌اند.

در ادامه‌ی این مطلب می‌خواهیم سه نمونه از بهترین شرکت‌های آرایشی و زیبایی دنیا را که به بلاکچین روی آورده‌اند تا تجربه خرید آنلاین بهتری را به مشتریان خود ارائه دهند به شما معرفی کنیم:

۱. برند آرایشی Em Cosmetics متعلق به میشل فان

اگر طرفدار ویدیوهای زیبایی در یوتیوب باشید اسم میشل فان قطعا برای‌تان غریبه نخواهد بود. این اینفلوئنسر و کارشناس زیبایی، از ۲۰۱۰ فعالیت خود را به صورت حرفه‌ای در یوتیوب آغاز کرد و پس از دوره‌ای کار کردن با برند مشهور L’Oréal، بالاخره لاین آرایشی مخصوص خود را به اسم Em Cosmetics در اوایل سال ۲۰۱۳ راه‌ انداخت.

میشل فن بنیان‌گذار برند آرایشی em

فن در سال ۲۰۱۵ به مدت دو سال کار خود را متوقف کرد و سپس با قدرت بیشتری در سال ۲۰۱۷ به عرصه‌ی تولید محصولات آرایشی و زیبایی بازگشت و خیلی زود جاپای خود را در این صنعت محکم کرد. مروری بر صحبت‌های فن و اقدامات او بعد از این بازگشت به همگان نشان داد که او در این دوره‌ی وقفه، بیکار ننشسته و در حال مطالعه در مورد رمزارزها و فناوری بلاکچین بوده است و در مصاحبه‌ها گفت که بنا دارد که بر پایه‌ی اطلاعاتی که در این خصوص کسب کرده برند زیبایی خود را دوباره راه‌اندازی کند. به این صورت بود که در راه‌اندازی مجدد برند Em Cosmetics از فناوری بلاکچین استفاده شد. در واقع برند «اِم» با شرکت «لولی» (یک شرکت پاداش ارز رمزنگاری شده که خود میشل فن هم حدود ۳ میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری کرده بود.) وارد همکاری شد.  در راستای همکاری بین این دو شرکت، به هر فردی که افزونه‌ی وب «لولی» را دانلود و بعد از برند «ام» خرید می‌کند تا حدود ۴.۵ درصد از بیت‌کویت به عنوان Cashback تعلق می‌گیرد. یعنی در واقع به جای بازپرداخت وجه معمول یا همان «کش بک» رایج، مشتریان Em Cosmetics در ازای هر خریدشان، بیت‌کوین پس می‌گیرند. البته توضیح بدهیم که واژه کش بک (Cashback) به معنی بازگشت بخشی از وجه پرداختی توسط خریدار است و این ویژگی معمولا توسط شرکت‌های مالی و فین‌تک ارائه می‌شود. به طور مثال اگر شما برای خرید یک محصول خاص مبلغ ۲۵۰۰۰ تومان بپردازید و میزان کش بک تعیین شده۲۰% باشد، ۵۰۰۰ تومان اعتبار هدیه به کیف پول شما بازگشت داده خواهد شد. حالا در مورد برند ام، این بازگشت وجه قرار است از طریق بیت‌کوین باشد.

۲. Cult Beauty

خرده فروش لوازم آرایشی آنلاین کالت با نام تجاری Cult Beauty، از زنجیره بلوک و فناوری بلاکچین در جهت مقابله با «سبزشویی» در صنعت زیبایی استفاده می کند. حالا سبزشویی چیست؟ سبزشویی در واقع واژه‌ای است که به دورویی انسان‌های به‌ظاهر دوستدار محیط زیست اشاره دارد؛ همان کسانی که به نام حمایت از محیط زیست به محیط زیست صدمه می‌زنند. در واقع این عبارت کنایه‌ای است در توصیف آن دسته از افرادی که بیش از آن‌که واقعاً در مسیر دوستی با محیط زیست فعالیت کنند، برای سبز بودن تبلیغ و هزینه می‌کنند!

خلاصه اینکه کالت بیوتی با شرکت شفافیت فناوری با نام پرووِنَنس (provenance) شریک شده تا با همدیگر محکی را که به عنوان «Proof Points» شناخته می‌شود در وب‌سایت کالت بیوتی به کار گیرند. پروف پونت‌ در واقع گواه این گزاره‌ است که می‌گوید «ما همانی هستیم که ادعا می‌کنیم». پروف پوینت‌ها حقایق و داده‌هایی از جمله تاریخچه، رتبه‌بندی، دستاورد، جوایز، رویدادها و انواع دیگر اطلاعاتی هستند که ارتباطات ما را نشان می‌دهند و صحت ادعاهای ما را اثبات می‌کنند.

خب حالا کالت بیوتی با استفاده از فناوری بلاکچین و داده‌های باز را به کار گرفته برای تأیید پایداری برندهای آرایشی و زیبایی و آن دسته از ادعاهای اخلاقی یا زیست محیطی که شرکت‌های لوازم آرایشی در تبلیغات برند خودشان به مخاطبان می‌گویند. بنابراین پروف‌پوینت بلاکچینی کالت بیوتی یک مکانیزم راست‌آزمایی برای شرکت‌هایی است که محصولات خود را روی این پلتفرم می‌فروشند.

مثلا وقتی یک شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی در شعارهای تبلیغاتی خود ادعا می‌کند که فلان خط چشمی که تولید کرده یک خط چشم «بدون ظلم» یا همان cruelty-free است، یا برای مثال بسته‌بندی یک محصول آرایشی «قابل بازیافت» است، این دو شرکت یعنی کال‌ت بیوتی و پرووننس فناوری بلاکچین را در خدمت می‌گیرند تا شواهدی که این ادعاها را تأیید میکند صحت‌سنجی کنند. نتایج البته برای اطمینان بیشتر توسط شخص ثالث مستقلی مورد داوری مجدد قرار می‌گیرد و سپس به شرکت‌هایی که از این  آزمون سربلند بیرون می‌آیند، نماد Proof Point اختصاص داده می‌شود تا مشتریان با خیال راحت خرید کنند و بدانند که خرید هرگونه محصولی که ادعای سازگاری با محیط زیست دارد از سایت Cult Beauty کاملا تایید شده و درست است.

۳. شرکت فروش عطر Look Labs

شرکت طراحی مد و زیبایی مستقر در برلین با نام تجاری Look Labs، عطرها را با بلاکچین و به طور خاص با NFT‌ها ترکیب می‌کند.

با استفاده از طیف‌سنجی اشعه‌ی نزدیک به مادون قرمز که به اختصار به آن (NIRS) می‌گویند و نوعی فناوری اندازه‌گیری ارتعاشات در مولکول‌هاست، شرکت لوک لب «بازتاب دیجیتالی» یک عطر را بازسازی می‌کند. این انعکاس دیجیتالیِ رنگارنگ، که تحت عنوان عطر اینترنتی یا در اصطلاح علمی‌تر «ادو پرفیوم سایبری» شناخته می‌شود، اساساً محصول داده‌های طول موجی است که از طریق فناوری NIRS جمع‌آوری شده است.

سپس آنها در یک NFT کدگذاری شده و در بازارگاه‌های مخصوص به حراج گذاشته می‌شوند. جالب‌ترین بخش این ماجرا مربوط به این است که هرکسی که موفق به خرید عطرهای NFT شود، هم گواهی دیجیتال NFT و هم یک شیشه‌ی عطر واقعی دریافت می‌کند.

علاوه بر عطر، شرکت Look Labs همچنین قصد دارد که از فناوری مشابهی در «نمایش مد دیجیتال» خود که قصد دارد در آینده نزدیک آن را برگزار کند، بهره ببرد.

خب همه این موارد بالا نمایانگر این واقعیت است که بلاکچین در حال تغییر صنعت زیبایی است؛ بلاکچین قابلیت‌های زیادی دارد که می‌توان با کمک آن‌ها این صنعت را به کلی تغییر داد و عملکردش را بهبود بخشید.

همانطور که با هم دیدیم که سه شرکتی که معرفی شدند هر یک با درک جنبه‌های متفاوتی از فناوری بلاکچین به طور متفاوتی از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند، و هر یک شایستگی خاص خود را دارند و الهام بخشند. بلاکچین قبلاً انقلابی را در مورد نحوه اداره پول، داده‌ها و ارسال مرسولات و نقل و انتقالات کالا در سایر صنایع آغاز کرده بود و امتحان خود را در مورد اینکه مفید است یا نه پس داده؛ بنابراین در این مرحله ایجاد تغییرات انقلابی در صنعت زیبایی توسط بلاکچین کاملا اجتناب‌ناپذیر است.

 

شاید این مطالب هم برای شما جالب باشد:

 

 

1 دیدگاه روشن بلاکچین؛ بانی انقلاب در صنعت زیبایی/با ۳ برند زیبایی که از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند آشنا شوید

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.