کارچین پیچ (Carchain Pitch) | رویداد معرفی کارچین

رویداد کارچین پیچ (CarChain Pitch) در دو بخش «پنل تخصصی تکنولوژی بلاکچین و اکوسیستم استارتاپی کشور» و «معرفی کارچین» یکشنبه 15 اردیبهشت 1398 برگزار شد.

در بخش اول رویداد پنل تخصصی‌ای با عنوان «تکنولوژی بلاکچین و اکوسیستم استارتاپی کشور» و با حضور مصطفی نقی‌پورفر، مدیر آزمایشگاه نوآوری بلاکچین، محمدجواد صمدی راد معاون فنی شرکت ققنوس، سپهر محمدی رئیس هیئت‌مدیره انجمن بلاکچین ایران، مهدی نوری دکتری اقتصاد و مدرس دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه رمز ارزها و بلاکچین و رضا جمیلی سردبیر آی‌چیزها و دبیر میزگرد برگزار شد.

پوستر رویداد معرفی کارچین
کارچین پیچ

در بخش دوم رویداد نیز تیم کارچین به معرفی بخش های مختلف پروژه کارچین پرداختند. در این بخش دکتر محمدعلی مداح‌علی، تکنیکال منتور کارچین نیز حضور و سخنرانی داشته باشد که به دلیل عدم حضور ایشان در ایران به‌صورت ویدیویی دقایقی با موضوع انقلاب پلتفرم‌ها صحبت کردند.

بیشتر بخوانیم: مصاحبه با دکتر محمدعلی مداح علی (تکنیکال منتور کارچین و رئیس آزمایشگاه بلاکچین شریف)

کارچین پیچ | بلاکچین و مشکلات اقتصاد اشتراکی

در ادامه بخش‌هایی از صحبت‌های دکتر مداح علی رئیس آزمایشگاه بلاکچین شریف را می‌خوانیم:

برای بررسی تأثیرات بلاکچین بر زندگی ما، بایستی دو حوزه‌ای را که اخیراً زندگی ما را عمیقاً تحت قرار داده‌اند و شکل تمدنی ما را عوض کرده‌اند بررسی کنیم، سیستم‌های توزیع‌شده (distributed systems) و اقتصاد اشتراکی (sharing economy).

سیستم‌های توزیع‌شده این امکان را دارند که میلیاردها کاربر را با بهترین کیفیت و بهترین سرعت تحت پوشش قرار بدهند. این روزها شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، آمازون و… در حدود یک میلیارد کاربر دارند و آماده‌اند تا کاربران جدیدی را بپذیرند بدون اینکه وقفه‌ای در فعالیت آن‌ها ایجاد شود. در این میان ما نیز به‌طور هیجان‌زده‌ای همراه با این امپراتوری‌های تکنولوژی قدم به قرن جدید گذاشتیم.

از مشکلاتی که این امپراتوری‌ها ایجاد کردند و ما به مرور زمان به آن پی بردیم ایجاد دوقطبی‌هایی بود که یک‌طرف آن میلیاردها کاربر قرار داشتند و طرف دیگر آن شرکت‌هایی بودند که حاکمان این اکوسیستم‌های عظیم اطلاعاتی و اقتصادی هستند. این شرکت‌ها با رشد زیادی که داشتند ثروت عظیمی را به دست آوردند، اما از این منفعت چیزی جز چندین اکانت نصیب ما نشد.

حوزه‌ی دومی که بایستی بررسی شود مدل اقتصاد اشتراکی است. این مدل اقتصادی که مبتنی بر سیستم‌های توزیع‌شده بود به ما این اجازه را داد که اگر خودرویی داریم که بدون استفاده مانده، اگر زمان خالی داریم که استفاده‌ای ندارد و یا اگر توانایی داریم که می‌توانیم در اختیار دیگران قرار بدیم، آن را به اشتراک بگذاریم و از این طریق کسب درآمد کنیم.

اقتصاد اشتراکی در مدتی کم بسیار موفق ظاهر شد و خیلی سریع توانست رشد بکند. شرکت‌هایی مانند Uber و Airbnb در عرض چند سال از شرکت‌های خیلی کوچک تبدیل شدند به شرکت‌های چند ده میلیارد دلاری، و همین‌جا بود که مشکل سیستم‌های توزیع‌شده دوباره خودش را نشان داد. در یک‌سو میلیاردها راننده و کاربر و سرویس‌دهنده و در سوی دیگر این شرکت‌ها، که به‌صورت یک‌طرفه مواردی از قبیل قیمت و حتی نوع سرویس‌دهی را تحمیل می‌کردند. نکته‌ی قابل توجه این بود که این شرکت‌ها در قبال سرویس ناچیزی که ارائه می‌دادند یک قسمت مهم از عواید را نصیب خودشان می‌کردند، این شرکت‌ها به‌واسطه‌ی این رابطه‌ی یک‌طرفه‌ای که با کاربران ایجاد کردند، بازار آزاد و رقابتی را از بین بردند همین‌طور باعث نابودی و ورشکستگی بازارهای محلی شدند.

پروژه کارچین، پاسخی است به نیاز اقتصاد اشتراکی در حوزه حمل‌ونقل و من نیز با توجه به حضور جوانان بااستعداد از دانشگاه‌های برتر که در حال کار و فعالیت در این حوزه هستند
پیام ویدیویی دکتر مداح علی با موضوع تکنولوژی بلاکچین و اقتصاد اشتراکی

سؤال اساسی‌ای که مطرح می‌شد این بود که آیا ما برای اینکه بتوانیم از منافع اقتصاد اشتراکی و سیستم‌های توزیع‌شده استفاده کنیم باید تن بدهیم به این رابطه‌ی یک طرفه‌ای این شرکت‌ها برای ما ایجاد می‌کنند؟ هم‌زمان با مطرح بودن این سؤال بود تکنولوژی جدیدی متولد شد، تکنولوژی بلاکچین که خیلی زود به‌عنوان یک تکنولوژی تکان‌دهنده (disruptive technology) شناخته شد و در کشورهای بزرگ دنیا استارتاپ‌های بسیار زیادی حول این تکنولوژی شکل گرفت و یکی از جذاب‌ترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری شد.

در ایران هم پروژه کارچین، پاسخی است به نیاز اقتصاد اشتراکی در حوزه حمل‌ونقل و من نیز با توجه به حضور جوانان بااستعداد از دانشگاه‌های برتر که در حال کار و فعالیت در این حوزه هستند بسیار خوش‌بین هستم به موفقیت این پروژه و امیدوارم با سرمایه‌گذاری، تحقیق و فعالیت در این حوزه به رشد اقتصادی جامعه، رشد فناوری در کشور و همچنین به رشد اشتغال‌زایی عادلانه در این کشور کمک بکنیم.

معرفی کارچین

پس از صحبت‎های دکتر مداح علی، تکنیکال منتور کارچین و برگزاری «پنل تخصصی تکنولوژی بلاکچین و اکوسیستم استارتاپی کشور»، امیرعباس امامی؛ هم‎بنیانگذار و مدیر اجرایی کارچین خصوص پلتفرم کارچین و ساختار آن صحبت کرد.

که در ادامه به‌طور خلاصه بخش‏هایی از این ارائه آورده شده است:

یکی از کارکردهای بلاکچین جایگزین شدن آن به‌جای واسطه‎ها است به‌طوری هرگاه برای ارتباط بین دو شخص یا دو نهاد نیاز به یک ‌نهاد واسط باشد تا این نهاد اعتماد لازم برای ایجاد این ارتباط را برقرار کند بلاکچین ذاتاً این پتانسیل را دارد که جایگزین آن نهاد واسط شوداز مهم‌ترین دلایل این انتخاب است.در آینده نزدیک نیز پلتفرم‎های واسطه‎ای زیادی مانند گوگل، فیس‌بوک، آمازون، اوبر و … که به‌نوعی پلتفرم‏های واسطه‎ای هستند جایگزینان بلاکچینی پیدا خواهند کرد که در آن‎ها حاکمیت غیرمتمرکز است؛ بنابراین بلاکچین و انقلاب پلتفرم‎ها مسئله‎ای است که باید به آن توجه کرد چراکه تمام پلتفرم‎های واسطه‎ای در معرض این تهدید هستند که توسط تکنولوژی بلاکچین متحول شوند.

 امیرعباس امامی؛ هم‎بنیانگذار و مدیر اجرایی کارچین خصوص پلتفرم کارچین و ساختار آن صحبت کرد.
امیرعباس امامی؛ هم‎بنیانگذار و مدیر اجرایی کارچین.

اما از میان تمام حوزه‎ها چرا ما حوزه حمل‌ونقل را انتخاب کردیم؟ افزایش شهرنشینی، افزایش اقبال به اقتصاد اشتراکی، پارادایم نوظهور خودروهای خودران و همین‌طور حجم بزرگ بازار این حوزه در سطح جهانی و حضور در کشور ایران با جمعیت 80 میلیونی که بازار پر پتانسیلی برای استارتاپ‎ها ایجاد کرده است، از مهم‌ترین دلایل این انتخاب است.

ساختار کارچین پیچیدگی‎های خاص خودش را دارد و از بخش‎های مختلفی تشکیل‌شده است؛ اما این ساختار پیچیده فارغ از جزییات فنی تفاوت‏هایی با نمونه‎ها و رقبای خود دارد.

ساختار کارچین پیچیدگی‎های خاص خودش را دارد.
ساختار کارچین

ذی‎نفعان در کارچین به سه دسته، رانندگان، مسافران و جامعه تقسیم می‎شوند که کارچین برای هرکدام ارزش‏های پیشنهادی متفاوتی دارد.

  • ارزش های پیشنهادی کارچین به بیان امیر عباس امامی.
    ارزش های پیشنهادی کارچین

امامی در ادامه به بررسی رقبای مستقیم و غیرمستقیم کارچین و جایگاه آن‏ها ازلحاظ تکنولوژیک و یا سنتی بودن پرداخت.

دسته بندی رقبای مستقیم و غیرمستقیم کارچین و جایگاه آن‏ها ازلحاظ تکنولوژیک و یا سنتی بودن
دسته بندی رقبای کارچین

چرا اوبر غیرمتمرکز نمی‎شود؟ در جلسات ارائه کارچین سؤالی که اغلب پرسیده می‎شود این است که اگر تکنولوژی بلاکچین این‌قدر ارزش‎های پیشنهادی جذابی ایجاد می‎کند، چرا استارتاپ‎هایی مانند اوبر که سرمایه بالایی دارند به سراغ این تکنولوژی نمی‎روند؟ برای پاسخ فرض کنید شما به فردی در خصوص مزیت‎های دموکراسی توضیح می‎دهید و فرد می‎گوید اگر دموکراسی این‌قدر خوب است چرا پادشاه کشور را دموکراتیک نمی‎کند؟ دموکراسی یعنی دیگر پادشاهی وجود نداشته باشد. در این مورد خاص بلاکچین یعنی دیگر اوبری وجود نداشته باشد؛ بنابراین جمع اوبر و بلاکچین امکان‌پذیر نیست. البته ممکن است اوبر از بلاکچین در برخی ماژول‎هایش استفاده کند، اما بلاکچینی شدن اوبر به معنی غیرمتمرکز شدن آن امکان ندارد.

امامی در ادامه از تفاوت استراتژی‎های ورود به بازار استارتاپ‎های بلاکچینی با استارتاپ‎های سنتی گفت و بیان داشت که برخلاف استارتاپ‎های سنتی در استارتاپ‎های بلاکچینی که اکثرا فرایند ICO را به‌عنوان فرایند اصلی جذب سرمایه و ایجاد جامعه کاربران خود اجرا می‎کنند، فرایند ورود به بازار این‌گونه است که شما در ابتدا کامیونیتی خودتان را می‎سازید و سپس به توسعه اپلیکیشن می‎پردازید درحالی‌که در پلتفرم‎های سنتی این موضوع برعکس است.

امامی در ادامه از نقش‎های توکن پلتفرم کارچین (carchain network currency) گفت و کارکردهای سه‌گانه CarNC برای پلتفرم را بیان کرد.

نقش‎های توکن پلتفرم کارچین (carchain network currency)
نقش توکن کارچین؛ CarNC

در پایان نیز نقشه راه کارچین تشریح شد و اعلام شد تیم کارچین بنا دارد تا اردیبهشت 99 بر روی شبکه اصلی پیاده‎سازی شود.

ویدیو کامل صحبت های امیرعباس امامی را می توانید از بخش زیر مشاهده کنید:

ساختار و معماری کارچین

پس از معرفی کارچین توسط امیرعباس امامی، مدیر اجرایی کارچین، حنظله اکبری نودهی، مدیر فنی کارچین در این رویداد، ساختار و معماری پروژه کارچین را توضیح داد.

در ادامه بخش‌هایی از خلاصه ای از صحبت های مدیر فنی کارچین را می‌خوانیم:

اکبری پس توضیحی کوتاه در خصوص بلاکچین و مزایای آن و مباحثی چون قراردادهای هوشمند به معرفی بخش‌های مختلف ساختار کارچین پرداخت.

اکبری بیان کرد که اتریوم، به‌عنوان بلاکچین عمومی این پروژه برای پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند انتخاب‌شده البته پلتفرم‌های دیگری چون نئو و EOS هم بودند که حسب تجربه و دانش ما و دلایل مختلف دیگری در این پروژه ما اتریوم رو به‌عنوان بلاکچینی عمومی انتخاب کردیم.پروژه‌ای مانند کارچین قراردادهای هوشمند زیادی دارد که برخی از قراردادهای هوشمند پایه‌ای و اساسی آن را می‌توان در عکس زیر مشاهده کرد.

 

کاربرد های بلاکچین عمومی در کارچین.
کاربردهای بلاکچین عمومی در کارچین

مسئله بعدی از ساختار کارچین، مبحث مدیریت بلاکچین جانبی است، در بلاکچین های عمومی یکی از مشکلاتی که وجود دارد بحث مقیاس‌پذیری آن‌هاست بدین‌صورت که سیستم به‌اندازه کافی مقیاس‌پذیر نیست به‌عنوان‌مثال شبکه اتریوم امکان برقراری پانزده الی بیست تراکنش در ثانیه را دارد اما با تلاش‌هایی این سقف در حال افزایش است، سؤالی که مطرح هست این است که چگونه این بلاکچین های عمومی را مقیاس‌پذیر کنیم؟ تیم‌های صنعتی و آکادمیک زیادی در این خصوص کار می‌کنند و راه‌حل‌های زیادی در این خصوص پیشنهادشده اما راه‌حلی که ما در این پروژه استفاده می‌کنیم یکی از راه‌حل‌های خارج از بلوک (offchain) برای مقیاس‌پذیری بلاکچین به نام پلاسما است.

بخش بعدی ساختار کارچین سیستم فایل توزیع‌شده است که ما در کارچین برای بخشی از اطلاعات تصمیم گرفتیم به‌جای اینکه بیاییم به‌صورت متمرکز ذخیره کنیم به‌صورت غیرمتمرکز پیاده‌سازی بکنیم. ما به‌جای اینکه این اطلاعات رو در بلاکچین ذخیره کنیم از سیستم فایل توزیع‌شده استفاده می‌کنیم، پروژه‌های معروفی که در این حوزه فعالیت دارند می‌توان به ipfs و swarm اشاره کرد که ما قرار هست از ظرفیت‌های این پروژه‌ها استفاده کنیم.

در بخش احراز هویت در کارچین هویت افرادی که در این سیستم، سرویسی ارائه می‌دهند بسیار مهم هست. برای حل مسئله هویت راه‌حل‌های زیادی وجود دارد که در بسیاری از سرویس‌هایی که ما اکنون استفاده می‌کنیم کاملاً به‌صورت متمرکز هستند، اما همچنان راه‌حلی که متخصصین آن را کاملاً غیرمتمرکز و بهینه بدانند هنوز وجود ندارد، به خاطر همین حساسیت‌ها و چالش‌ها ما در کارچین راه‌حلی نیمه‌متمرکز استفاده می‌کنیم بدین‌صورت که نقش احراز هویت را یک سری گروه‌هایی بر عهده‌دارند که آن‌ها را مدیر هویت می‌نامیم که وظایفی مانند ثبت‌نام و پشتیبانی و… را بر عهده دارد.

وظایف واحد احراز هویت کارچین
وظایف واحد احراز هویت کارچین

مسئله بعدی از در ساختار کارچین اتصالگران هستند. این افراد که وظیفه متصل کردن مسافرین و راننده‌ها را دارند. بعد از پروسه ثبت‌نام درخواست‌های سفر راننده‌ها را به‌صورت رندم بین اتصالگرها پخش می‌شود و آن‌ها انطباق را با مسافران با تعیین کارمزد و هزینه انجام می‌دهند. با این روش رقابتی بین اتصالگرها بر کارمزد نیز شکل می‌گیرد همین‌طور مسافران این آزادی را دارند که هر کارمزدی را که بخواهند انتخاب کنند.

بخش بعدی ما در ساختار کارچین جستجوگر بلاکچین هست. مسافران به خاطر سرویسی که از راننده‌ها دریافت می‌کنند می‌توانند امتیازی به راننده تخصیص بدهند و یا نظراتی را ثبت کنند.اپلیکیشن مسافران با استفاده از این جستجوگر امتیاز راننده و نظرات ثبت‌شده را به هنگام انتخاب راننده توسط مسافر به او نشان می‌دهد. با توجه به اینکه امتیازات و نظرات بر روی بلاکچین ثبت‌شده بنابراین قابلیت حذف و تغییر آن‌ها هم وجود ندارد.

درنهایت هم به بررسی اپلیکیشن موبایلی می‌پردازیم که ازلحاظ رابط کاربری تفاوت زیادی با مدل‌های موجود ندارد. عملکرد سامانه ای به این شکل هست که اپلیکیشن درخواست سفر را به تعدادی از اتصالگرها می­‌فرستد. اپلیکیشن مسافر پس از ارسال درخواست سفر به تعدادی از اتصالگرها منتظر می‌ماند تا آن اتصالگرها لیست­‌هایی شامل راننده‌­های پیشنهادی، قیمت سفر و کارمزد خود را برای اپلیکیشن مسافر ارسال کنند. پس از دریافت این لیست­ها اپلیکیشن مسافر با توجه به فیلترهای مسافر که از قبل در اپلیکیشن ذخیره‌شده است و شامل قیمت، امتیاز، زمان رسیدن راننده به مسافر و …می‌­شود، تعدادی از پیشنهاد‌های اتصالگرها را به مسافر نمایش می‌­دهد. مسافر از بین گزینه‌­هایی که اپلیکیشن به او نمایش می­‌دهد یکی را انتخاب می­‌کند.

ویدیو کامل صحبت های حنظله اکبری نودهی را می توانید از بخش زیر مشاهده کنید:

سرمایه گذاری در آینده

در آخرین بخش از رویداد مهدی زیوداری، مشاور سرمایه‌گذاری کارچین، در خصوص سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های بلاکچینی توضیح داد و سپس شرایط سرمایه‌گذاری در کارچین را به‌تفصیل بیان کرد.

مهدی زیوداری در ابتدا با بیان برخی از مشخصه‌های کارچین و دلایل این موضوع که تأمین مالی کارچین نمی‌تواند بر اساس روش سرمایه‌‏گذاری خطرپذیر (VC) انجام شود به معرفی روش عرضه اولیه سکه (ICO) که روش متعارف تأمین مالی در بین استارتاپ‌های بلاکچینی است پرداخت. وی اظهار داشت در روش ICO، تأمین مالی به شکل عرضه و فروش توکن برای تأمین منابع مالی لازم جهت راه‌‏اندازی و توسعه ایده انجام می‌‏شود. بااین‌حال در کارچین با توجه به برخی شرایط این دو روش باهم تلفیق و ساختاری به شکل زیر طراحی‌شده است.

گام های کارچین جهت برگزاری ICO
گام های کارچین جهت برگزاری ICO

زیوداری ادامه داد: در حال حاضر کارچین در مرحله پیش‌فروش توکن به اشخاص حقوقی داخلی است و در مرحله بعد به دنبال پیش‌فروش بین‌‏المللی و ICO عمومی و لیست شدن به اکسچنج‌های بین‌المللی است. توکن شبکه کارچین که به آن کارنسی (CarNC) می‏‌گوییم به تعداد یک میلیارد توکن با قیمت اسمی 10 سنت تعریف‌شده است و برای خرید آن امکان پرداخت توسط دلار، ریال، بیتکوین و اتریوم وجود دارد.

زیوداری در ادامه به سیاست‌های عرضه توکن کارچین اشاره کرد و حداکثر میزان عرضه مرحله پیش‌فروش داخلی را برای شخصیت‌های حقوقی 4% بیان کرد، در این مرحله سرمایه‌گذاران حقیقی امکان مشارکت ندارند. البته انجل‌هایی که سابقه سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها را داشته‌اند نیز می‌توانند در این مرحله سرمایه‌گذاری کنند. زیوداری حداقل میزان جذب سرمایه کارچین در این مرحله را 200 هزار دلار و حداکثر 1/5 میلیون دلار عنوان کرد.

مهدی زیوداری، مشاور سرمایه گذاری کارچین.
مهدی زیوداری، مشاور سرمایه گذاری پروژه کارچین

در مرحله پیش‌فروش توکن‌ها، سه برنامه‌ی سرمایه‌گذاری متفاوت برای سرمایه‌گذاران ارائه‌شده است:

  • سرمایه‌گذاران پایه
  • سرمایه‌گذاران کلیدی
  • سرمایه‌گذاران پیشرو

که در شکل زیر می‌توانید حداقل و حداکثر میزان سرمایه‌گذاری و همچنین پاداش‌های در نظر گرفته‌شده قابل‌مشاهده است.

حداقل و حداکثر میزان سرمایه‌گذاری و همچنین پاداش‌های در نظر گرفته‌شده
مشارکت و سرمایه گذاری در کارچین

به‌عنوان‌مثال در پاداش %100ی درصورتی‌که نهادی اقدام به خرید تعدادی توکن کند، علاوه بر توکن های خریداری‌شده 100% توکن مازاد به نهاد سرمایه‌گذار تعلق می‌گیرد. مشابه همین شرایط برای سایر پاداش‌‏ها نیز برقرار است.

زیوداری در ادامه با بیان برنامه کارچین برای جذب حداکثر دو سرمایه‌‏گذار راهبردی بیان کرد: کارچین در این مرحله به دو سرمایه‌گذار راهبردی نیاز دارد که هرکدام مالک 17% از سهام شرکت توسعه‌دهنده کارچین خواهند شد. منابع به‌دست‌آمده از جذب سرمایه در این مرحله در قسمت‌های مختلفی خرج خواهد شد که بخش عمده آن هزینه‌های بازاریابی برگزاری ICO عمومی است. سایر محل‏‌های هزینه ‏کرد منابع نیز در عکس زیر قابل مشاهده است.

محل مصرف منابع ICO کارچین
محل مصرف منابع ICO کارچین

زیوداری مشاور تأمین مالی کارچین در ادامه به ریسک‌های سرمایه‌گذاری در کارچین اشاره کرد و آن را به سه بخش ریسک‌های تأمین مالی، ریسک‌‏های تکنولوژی و ریسک‌‏های تجاری تقسیم کرد:

ریسک های سرمایه گذاری در کارچین
ریسک های سرمایه گذاری در کارچین

زیوداری با طرح این سوال که چرا باید در کارچین سرمایه‌گذاری کرد؟ دلایل زیر را برای این امر برشمرد:

  • بلاکچین یک تکنولوژی در حال اوج گرفتن است و این تازه شروع کار است.
  • کارچین به واسطه استفاده از تکنولوژی بلاکچین یک پلتفرم جهانی است که قابلیت فعالیت بدون مرز را دارد.
  • کارچین به عنوان یک پلتفرم‌ بلاکچینی غیرمتمرکز دارای ارزی جهان روا است.
  • کارچین ارزش‌های پیشنهادی منحصر به فردی دارد.
  • استارتاپ‏های بلاکچین باید یکی از آیتم‌های سبد سرمایه‌‏گذاری هر شرکت سرمایه‌گذاری‌ باشد.
  • این پروژه‌‏ها علیرغم ریسک‌‏های بالا بازدهی بالایی نیز دارند.
  • تیم توسعه‌دهنده کارچین یک تیم حرفه‌ای است.

همچنین زیوداری با ذکر این نکته که سرمایه‏‌گذاری روی کارچین برای همه نهادها مناسب نیست به سرمایه‌‏گذاران با ویژگی‏‌های زیر توصیه کرد برای سرمایه‌‏گذاری روی کارچین احتیاط کنند:

  • سرمایه‌گذاران بازارهای موازی با سودهای نقدی بالا.
  • سرمایه‌گذاران با انتظار بازدهی زودهنگام.
  • سرمایه‌گذارانی که به آینده ارزهای دیجیتال و تکولوژی بلاکچین خوش‏بین نیستند.
  • سرمایه‌گذارانی که در فرایند سرمایه‌گذاری‌شان، نقش ارزش‌گذاری، صفر و یکی است.
  • سرمایه‌گذارانی که قبلاً در استارتاپ‌های سنتی سرمایه‌گذاری نکرده‌اند.
  • سرمایه‌گذارانی که فکر می‌کنند ارزش‌های پیشنهادی بلاکچین و رمزارزها نمی‌تواند سد محکم پلتفرم‌های سنتی را تحت تأثیر قرار دهد.

و در آخر زیوداری، ویژگی افرادی که مناسب سرمایه‏‌گذاری در کارچین هستند را به شرح زیر بیان کرد:

  • سرمایه‌گذارانی که به آینده ارز دیجیتال و انقلاب بلاکچین اعتقاد دارند.
  • سرمایه‌گذاران معتقد به متنوع سازی سبد سرمایه‌گذاری و سهم بردن از آینده بلاکچین.
  • سرمایه‌گذارانی که به این تیم اطمینان دارند که راهی خواهد ساخت.
  • سرمایه‌گذارانی که با به چالش کشیدن ما، قصد دارند راهی برای سرمایه‌گذاری بیابند.
  • سرمایه‌گذارانی که توکن کارچین را یک رمز ارز با پتانسیل برای آینده می‏بینند.

در بخش آخر نیز می توانید صحبت های مهدی زیوداری، مشاور سرمایه گذاری کارچین را در اینجا ببینید:

 

کارچین؛ سامانه درخواست خودرو مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.