آینده حمل و نقل به روایت ۱۶ صاحبنظر این صنعت
خودروهای پرنده، موتورسیکلتهای ضد تصادف و غیره، برای بسیاری از مردم جذاب و جالب توجه هستند. به طور کلی آینده وسایل نقلیه از دیرباز بشر را مسحور خود کرده و علم و تکنولوژی هم متناسب با این علاقه عمومی سعی میکند از قافله عقب نماند و هر روز گامی بلندتر از دیروز به سمت تحقق این آینده بردارد. این آینده چه ویژگیهایی دارد؟ حمل و نقل سالهای پیش رو چه تفاوتهایی با چیزی که ما امروز میشناسیم خواهد داشت؟ در ادامه نظر و پیشبینی ۱۶ نفر از متخصصان و فعالان صنعت حمل و نقل را در مورد آینده حمل و نقل می خوانید. برخی از این نظرها جالب است و میتواند آینده واقعی صنعت حمل و نقل و جابجایی باشد.
-
دکتر سوزان شَهین
همبنیانگذار مرکز تحقیقات پایداری حمل و نقل (TSRC) در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی
سه صفتی که حمل و نقل در آینده با خود حمل خواهد کرد، «مشترک»، «الکتریکی» و «خودکار» است. اکوسیستم جابجایی مشترک به رشد و پیشرفت خودش ادامه میدهد و مجموعهای از خدمات از قبیل اشتراکگذاری خودرو، حمل و نقل خرد (میکرو ترانزیت)، خدمات اجارهای و جابجایی خرد مشترک را دربرمیگیرد. پیشبینیها نشان میدهد که همگرایی «جابجایی مشترک»، «الکتریکیسازی» و «اتوماسیون» میتواند تأثیر خوبی بر دسترسی به کالاها و جابجایی آنها بگذارد. در 20 سال آینده، خودروهای تمامخودکار سطح۵ در بازار متداول و رایج میشود و باعث میشود که کلیه خدمات حوزه حمل و نقل، مقرون به صرفهتر، کارآمدتر، راحتتر و منطقیتر از خودروهای شخصی شود.
پانوشت: خودروهای تمامخودکار سطح ۵ بالاترین و پیشرفتهترین سطح ماشینهای خودران هستند که در آن هیچ نیازی به راننده نیست و راننده به یک مسافر تبدیل میشود؛ علاوه بر این، ماشین نیازی به هیچ گونه فرمان یا وسایل ماشینهای سنتی ندارد.
-
اتین دیفارگس
نویسنده کتاب «گرهگشایی از آمریکا: هزینه پیچیدگی»
تغییرات اقلیمی به گونهای است که در آینده وابستگی به کربن در تولید برق و حمل و نقل کمتر میشود. امروزه راهکارهای مختلفی برای تولید برق پاک وجود دارد و ۴۰درصد از تولید برق آمریکا از منابع غیرفسیلی تأمین میشود. از آنجایی که هنوز ۹۵درصد از انرژی حمل و نقل از سوختهای فسیلی تأمین میشود، آینده حمل و نقل بر کربنزدایی از این صنعت متمرکز خواهد شد. شهرها، استفاده از دوچرخه و سیستمهای حمل و نقل انبوه برقی را ترویج میدهند. تغییرات اقلیمی، اخلالگران کنونی مانند اوبر را کنار خواهد زد؛ زیرا تکثیر سواریهای خاصی، انرژی زیادی مصرف میکند و باعث ایجاد سطوح غیرقابل تحملی از تراکم میشود. قطارهای سریعالسیر جایگزین سفرهای هوایی برای مسافتهای بیش از ۱۰۰۰ مایل میشود.
-
سارا شائر
بنیانگذار و مدیرعامل KANGO (اپلیکیشن سفرهای اشتراکی مخصوص کودکان)
من در افقهای فکری خودم رویاهای زیادی برای این صنعت متصور هستم. برای مثال به روشهای هوشمندانهای برای اشتراکگذاری سواری فکر میکنم که قادرست ارتباط مردم با حمل و نقل عمومی را گسترش دهد. این کار میتواند به صورت دیجیتالی و کاملا خودکار انجام شود و واسطه انسانی را از میان بردارد. البته بخشهای تخصصی این بازار، مانند بخش حمل و نقل کودکان و سالمندان سواریهای پزشکی که شامل کارهایی مانند مراقبت میشود هنوز به کمک انسانی نیاز دارد.
اما میتوان در آینده نزدیک، خودروهای پرنده و جادههای زیرزمینی را تصور کرد. حتی ممکن است شکل خودروها به صورت کامل تغییر کند یا حتی از منابع سوخت جایگزین استفاده شود. علاوه بر این آینده حمل و نقل میتواند طراحی شهرها را به خاطر کاهش نیاز به جای پارک و نوع زندگی مردم، به صورت کامل تغییر دهد. استفاده از وسایل نقلیه خودران هم رواج پیدا میکند.
-
ریچارد رینا
مدیر آموزش محصول در CARiD
آینده حمل و نقل با وسایل نقلیه، متعلق به رانندگی خودران و مستقل و خودروهای برقی است که هر دو مورد در چند سال گذشته، تبلیغ شده است. خودروهای برقی دارند جای خود را در جامعه باز میکنند و خودروهای خودران هم تا چند سال آینده اضافه خواهند شد. تولید خودروهای خودران چند سالی است که با مشکل روبرو شده است ولی رانندگی خودران هنوز در مرحله آزمایش است. چراکه خودروهای خودران باید اینقدر خوب عمل کنند تا نگرانیهای ایمنی در این زمینه برطرف شود. با این وجود اتومبیلهای آینده، بیشتر شبیه رانندگی در اتوبوس خصوصی خواهد بود و فرصتهای زیادی برای سفارشیسازی در آن وجود خواهد داشت.
-
خوان رودریگز
همبنیانگذار و مدیرعامل FlashParking
رشد چشمگیر و قابل توجه وسایل نقلیه خُرد مانند دوچرخه ادامه دارد و گزینههای حمل و نقل در حال توسعه و گسترش است. پیشرفت خودروهای خودران در آینده حتمی است. البته ممکن است خودروهای کاملاً مستقل در آینده نزدیک، به واقعیت نپیوندد ولی احتمالاً در چند سال آینده اتفاقاتی در این زمینه خواهد افتاد و شاهد حرکت خودروها به کمک یک راننده خواهیم بود. احتمالاً در آینده پارکینگها به مراکزی برای شارژ خودروها هم تبدیل میشود و دو خدمت را به صورت همزمان ارائه میدهند.
-
الکس نِسیک
همبنیانگذار و مدیر ارشد برند CLEVRMobility
وسایل جابجایی خُرد نظیر اسکوتر، دوچرخه و … با تحولات زیادی روبرو میشود و مردم به صورت چشمگیری با این روند، سازگار خواهند شد. «خودروهای برقی سبک» به عنوان سیستمهای مشترک و هم به عنوان کالاهای مصرفی، جایگاه ویژه و پررنگتری در حمل و نقل شهری، به دست خواهند آورد. برقیشدن وسایل نقلیه کوچک، باعث خواهد شد که مقدمات لازم برای پذیرش وسایل نقلیه مشترک برقی فراهم شود و هزینهها کاهش یابد.
-
جف تاملین
رئیس شرکت «نلسون/نیگارد» و نویسنده کتاب «برنامهریزی حمل و نقل پایدار»
آینده آرمانی دارای یک سری اصول و ستون اصلی است که در پرسشهای زیر بازنمایی شده:
- بهداشت: بدن هر کدام از ما برای سلامتی روزانه به پیادهروی (۱۰هزار قدم در روز) نیاز دارد. آیا میتوان پیادهروی و دوچرخهسواری را برای همه لذتبخش کرد یا مجبور هستیم وروزش را کماکان به باشگاه محدود کنیم؟
- عدالت: آیا جابجایی، راحتی را برای افراد ممتاز و منحصر به فرد بیشتر میکند یا فرصت بیشتری برای افراد نیازمند به وجود میآورد؟
- بازدهی: آیا مدیریت هوشمندانه زیرساختهای کنونی را اولویتبندی میکنیم یا فقط دنبال ساخت چیزهای درخشان و جدید هستیم؟
- ارزشها: وقتی از کارآفرینان خصوصی میخواهیم که از منافع عمومی بهرهمند شوند، آیا از آنها میخواهیم منافع عمومی را به خوبی حفظ کنند؟ اگر چنین است، چگونه حفاظت از منافع عمومی را تعریف و ارزیابی میکنیم؟
-
جان مکدونالد
مدیرعامل شرکت ClearObject
سرعت رشد و پیشرفت صنعت خودرو به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و پلتفرمهای خودروهای بهمپیوسته و متصل و دستیاران هوشمندی که مبتن بر یادگیری ماشین کار میکنند (machine learning assistants) به تحول این صنعت کمک بهسزایی کردهاند. از این رو خودروهای آینده قابلیتهای متفاوتی و متنوعی خواهد داشت و امکان حضور دستیاران شخصی هوشمند در خودروها را فراهم میکنند. تصور کند که خودروی شما میداند که شما خسته هستید و شما را به کافیشاپ بعدی میرساند، سپس نوشیدنی شما را سفارش میدهد و پول آن را هم قبل از رسیدن شما میپردازد.
-
تام برکوویتز
رئیس عمیلات شرکت RideOn
بخش قابل توجهی از صنعت حمل و نقل در آینده متعلق به حمل و نقل شهری خواهد بود؛ زیرا بخش قابل توجهی از انسانها در شهرها زندگی میکنند. چالش کنونی، عدم توان زیرساختهای موجود در شهرها برای اجرای راهکارهای کارآمدتر صنعت حمل و نقل است. کارایی وقتی ظهور و بروز دارد که زیرساختهای حمل و نقلی یک شهر امکان استفاده همگان را از وسایل نقلیه کوچکتر برای مصارف فردی فراهم کند. آینده شهرهای هوشمند به این صورت به چالشهای فعلی پاسخ میدهد که تمام وسایل نقلیه به خدمات شهری متصل میشود و از این طریق، فرآیند مسیریابی و جابهجایی در شهر بسیار آسان خواهد شد.
-
گونار رون
مهندس در شرکت HNTB
آینده حمل و نقل، آمیزهای از گزینههای جدید جابجایی از قبیل خودروهای متصل (آنلاین یا متصل به شبکههای سازمانی محلی)، خودروهای خودکار، وسایل نقلیه مشترک (shared mobility)، خودروها و کلیه وسایل نقلیه برقی و توسعه شهرهای هوشمند است.
-
مت کیوود
مدیرعامل شرکت TransitScreen
آینده حمل و نقل همان چیزی است که امروزه از آن به عنوان حمل و نقل پایه جهانی (Universal Basic Mobility) یاد میشود. پیشفرص این نوع از حمل و نقل این است که به منظور حفظ حرکت رو به جلو، باید دولتهای محلی به معنای واقعی کلمه، سطح حداقلی دسترسی به حمل و نقل ارزان را تضمین کنند. این کار را نباید به عنوان یک کار خیر برای کمک به مردم بلکه باید به عنوان یک سرمایهگذاری در نظر گرفت.
-
شاون آرمسترانگ
بنیانگذار Creditplus
بخش خصوصی، نیاز مبرمی به رشد فناوری خودمختاری (autonomy technology) دارد. مخصوصاً اپراتورهای ناوگانهای بزرگ و فروشنده مسافرتی که میتوانند هزینه هر سفر را تخمین و میزان صرفهجویی در آن را محاسبه کنند، باید از فناوری خودمختاری کمک بگیرند. انتظار من این است که دو سوم هزینه سفرهای شهری کاهش یابد.
-
برنی واگنبلاست
مالک شبکه رادیویی TransportationRadio
حمل و نقل هم مثل بقیه صنایع با دخالت فناوری به سرعت در حال رشد و پیشرفت است. یکی از مهمترین نگرانیهای حاصل از این رشد و پیشرفت، مسئله ایمنی است. شورای ملی ایمنی آمریکا در سال ۲۰۱۸ تعداد کشتهشدگان در حوادث رانندگی در آمریکا را ۴۰ هزار نفر برآورد کرد. سازمان جهانی بهداشت این تعداد را یک میلیون تن در مقیاس جهانی برآورد میکند. امید است که فناوری بتواند تعداد تلفات در این حوزه را کاهش دهد. خودروهای کاملاً خودران سالهای زیادی با ما فاصله دارند ولی خوشبختانه مسائل ایمنی هر روز در حال رشد و پیشرفت هستند. ایمنی در حوزه هواپیمایی به میزان قابل توجهی پیشرفت داشته و احتمالاً سیستم کنترل مثبت قطار هم میتواند ایمنی در حمل و نقل ریلی را بیشتر کند.
-
متیو اُریوردن
مدیر عامل شرکت Ably Realtime
وقتی صحبت از پیشرفت حمل و نقل در جهان به میان میآید، باید بدانیم که زیرساختهای اطلاعاتی در این زمینه اهمیت زیادی دارند. فناوری اینترنت نسل پنج (فایو-جی یا 5G) امکان اتصال را برقرار میکند ولی اگر قرار باشد حمل و نقل متحول شود، به یکپارچگی بهتر رابطهای برنامهنویسی کاربردی (در حال حاضر یک اکوسیستم تقسیمشده از پروتکلها) نیاز است. به عنوان مثال اگر قرار باشد وسایل نقلیه 2.6 متری لندن بدون نیاز به راننده حرکت کنند، باید 10400 میلیون گیگابایت داده در روز و 120370 گیگابایت در ثانیه منتقل شود.
-
مارک کن
مدیرعامل شرکت Cryo Energy
تقسیم کار در صنعت حمل و نقل دارد صورت میگیرد. اسکوترها و دوچرخههای باتریدار دارد شکاف بین پیادهروی و رانندگی را پر میکند. آینده در گرو یک انتخاب است. این انتخاب بین هزاران گزینه مختلف از قبیل پیادهروی، دوچرخه، دوچرخه موتوری سبک، اسکوتر، خودروهای شهری، مینی بوس، مترو و هواپیمایی منطقهای است. بسیاری از این گزینهها ارزان یا رایگان است و به همین خاطر استفاده از آنها متداول خواهد شد.
-
مدهاو دوربا
معاون مدیرعامل و استراتژیست گروه صنعتی LLamasoft
آینده متعلق به وسایل نقلیه هوشمندتر و متصل است و اتوماسیون، کارکردهای رانندگی و ایمنی بیشتری را به ارمغان میآورد. امروزه مدلهای نوآورانه مانند مراکز اجرای خرد با خردهفروشیهای سنتی در کنار هم قرار میگیرند و این موضوع نوید تحقق همهکاره و تحویل در همان روز را میدهد.با ظهور مدلهای بیشتر، تحویل در مقصد نهایی موضوعیت بیشتری پیدا میکند و مورد توجه قرار میگیرد.
پیشرفتهای صورتگرفته در زمینه تجزیه و تحلیل، بینش و بصیرت بسیار خوبی در زمینه موقعیت آب و هوایی ناوگان و زمان مورد انتظار برای سفر بر اساس آب و هوا، الگوهای ترافیکی و سایر عوامل به ما میدهد. در صورتی که فرآیند برقی شدن ناوگان ادامه پیدا کند، شاهد سرمایهگذاری بیشتری روی زیرساختها و ایستگاههای شارژ خواهیم بود.