راننده‌های «اوبر» کارمند این شرکت می‌شوند

حکم جنجالی دادگاه عالی بریتانیا اعلام شد: رانندگان اوبر از این پس کارمند این شرکت هستند!

uber driver rights

مدت‌ها است که رانندگان تاکسی‌ اینترنتی اوبر در حال مبارزه برای به دست آوردن حقوقی هستند که به نظرشان به خاطر تنظیم قوانین به نفع کارفرمایان در بریتانیا از آنها نقض شده است. این مبارزه به تازگی به نتیجه نشسته و به گزارش گاردین، بالاترین مرجع قانونی انگلستان یعنی دادگاه عالی در حکم خود اعلام کرده که رانندگان اوبر، از این به بعد کارمندان این شرکت هستند؛ به عبارت دیگر یعنی که آنها باید از مزیت‌هایی چون حداقل حقوق یا بیمه برخوردار شوند. جزییات بیشتر این خبر را در زیر بخوانید.

قصه از کجا شروع شد؟

در سال 2018، علی یکی از رانندگان اوبر شکایتی علیه اوبر مبنی بر تعطیلات بدون حقوق ثبت و مطرح کرد. او اصالتاً از اهالی سومالی‌لند (در کشور سومالی) است و چند سال پس از مهاجرت به انگلیس، در سال 2016 تصمیم گرفت در مجموعه اوبر، راننده شود. از آن به بعد او حتی یک تعطیلی با حقوق (تعطیلی استحقاقی) هم نداشته و هفت روز هفته کار می‌کرده است. به گونه‌ای که ساعات کار هفتگی او به 70 ساعت هم می‌رسیده است. البته او مجبور شد به توصیه دکتر مرخصی بگیرد تا کمردرد او بهبود پیدا کند. زمانی که می‌خواست از بیمه اوبر استفاده کند به او گفته شد که این بیمه مربوط به دوران تعطیلات نیست.

به گزارش گاردین، بالاترین مرجع قانونی انگلستان یعنی دادگاه عالی در حکم خود اعلام کرده که رانندگان اوبر، از این به بعد کارمندان این شرکت هستند؛ به عبارت دیگر یعنی که آنها باید از مزیت‌هایی چون حداقل حقوق یا بیمه برخوردار شوند.

این اتفاق در حالی افتاد که در سال 2016 یک حکم برای مجموعه اوبر صادر شد و بر طبق این حکم، اوبر مجبور شد که به رانندگان خود امتیازاتی مانند حداقل حقوق و تعطیلات استحقاقی بدهد. هنوز تکلیف شکایت علی مشخص نیست؛ چون اوبر از سال 2016 دارد تمام تلاش خود را می‌کند که این تصمیم دادگاه را تغییر دهد. در این سال‌ها اوبر هیچ حمایتی از رانندگان خود نکرد اما اخیراً شش قاضی رأی نهایی را در مورد پرونده اوبر صادر کردند. این رای از این قرار بود: رانندگان اوبر باید از تمام حقوق اساسی کارگران برخوردار شوند.

اوبر هنوز سرسختی نشان می‌دهد

این موضوع اصلاً برای اوبر ساده و قابل هضم نیست. مسئولان حقوقی اوبر تمام تلاش خود را کردند که با ارائه استدلال‌های منطقی این رأی را تغییر دهند ولی دادگاه چندین بار این استدلال‌ها را رد کرد. شرکت اوبر خودش را یک واسطه می‌داند که رانندگان و مسافران را به هم متصل می‌کند و مدام اصرار می‌کند که اصلاً قرار نیست که این شرکت رانندگان را استخدام کند. اوبر رانندگان را کارکنان خود نمی‌داند بلکه از آن‌ها به عنوان مشتری یاد می‌کند. 

وقتی اولین بار دادگاه علیه اوبر حکم صادر کرد، مدیران اوبر اعلام کردند که سوتفاهم پیش آمده و واقعاً برای ما خنده‌دار و مضحک است که همه فکر می‌کنند که اوبر مجموعه‌ای از 30 هزار کسب و کار کوچک در لندن است که از طریق یک پلتفرم به هم متصل شده‌اند. همچنین اوبر در مصاحبه با رسانه‌ها اعتراض خود را اینگونه اعلام کرد که  اینطور نیست که اوبر حقوق رانندگان را رعایت نمی‌کند بلکه این رانندگان، از مردم عادی و شهروندانی هستند که از حقوق اصلی و اساسی خود که بر گردن دولت است بی‌بهره‌اند. نکته اینجاست که این رانندگان باید از حداقل دستمزد ملی برخوردار شوند. این حداقل دستمزد برای کسانی تعیین شده است که واقعاً به آن احتیاج دارند و رانندگان اوبر هم به معنای حقیقی کلمه جزو همین دسته از افراد هستند. و در واقع موضوع از این قرار است که دولت‌ها خود را حامی کارگر نشان می‌دهند ولی در عمل تعیین حق و حقوق را به کارفرما واگذار کرده‌اند و همین موضوع آسیب‌های زیادی به رابطه کارفرما-کارگر زده است. سازمان‌ها حق و حقوق کارگران آن‌طور که شایسته است، نمی‌پردازند.

شاهد آن هم اینکه دولت انگلیس چند سال پیش حق افراد برای شکایت در مورد وضعیت بهداشت و ایمنی را از آن‌ها سلب کرد. این اقدام دیوید کامرون، نخست وزیر اسبق انگلستان، باعث شد که فرهنگ سلامت و ایمنی در جامعه و محیط کار نابود شود. این دولت اعلام کرد که طرح شکایت و دعوا در این زمینه هزینه‌های بالایی در پی دارد و همین موضوع باعث شد که شکایات در این زمینه به میزان قابل توجهی کمتر شود.

البته پس از مدتی دادگاه‌ها هزینه‌های این کار را کاهش دادند و استدلالشان این بود که این کار باعث می‌شود که قانون به یک کاغذ پاره تبدیل شود. همچنین با این کارها پارلمان و اقدامات آن بی‌ارزش می‌دهد و اعضای پارلمان آن جایگاه و احترامی که نزد مردم دارند را از دست می‌دهند.

اوبر بر این باور است که این قانون شامل همه رانندگان نمی‌شود و تنها بر روی تعداد خاصی از آن‌ها متمرکز شده است. علی و ده‌ها هزار تن از همکارانش منتظر اجرای قانون و گرفتن حق و حقوقشان هستند.

بسیاری از سازمان‌ها خصوصی و دولتی تمامی قوانین مربوط به حقوق و دستمزد را رعایت نمی‌کنند. از طرفی دولت هم بازرسی‌های لازم را انجام نمی‌دهد. دیوید متکالف، مدیر سابق مجموعه اجرای بازار کار بریتانیا اظهار داشت که شرکت‌ها فهمیده‌اند که مسئله حداقل دستمزد در آن‌ها بازرسی نمی‌شود. دیوید متکالف می‌گوید در دولت ترزا می، چند راهکار برای بازرسی شرکت‌ها در مورد حداقل دستمزد ارائه دادم که همگی رد شد. جالب است که شرکت‌ها هر سال حدود 1.8 میلیارد پوند مرخصی استحقاقی را به کارکنان خود نمی‌پردازند.

بسیاری از تحلیلگران و متخصصان بر این باور هستند که در حال حاضر هیچ حمایتی از کارگران صورت نمی‌گیرد و کارگران، آسیب‌پذیرترین قشر در جامعه انگلستان محسوب می‌شوند. هزاران کارگر بر اثر بیماری کووید-19 جان خود را از دست دادند ولی همین موضوع هم برای تجدیدنظر در مسئله حمایت از کارگران کافی نبود. مدیر اجرایی بهداشت و درمان در این دوران حتی نتوانست یک کارفرما را مجبور به تعطیلی کند و تنها مجبور بود از توصیه، ترغیب و جریمه استفاده کند.

برخی فکر می‌کنند عدم تمایل دولت به اجرای قانون تمام شده و می‌خواهد قانون را در مورد اوبر اجرا کند. این در حالی است که اوبر برای چنین حکم‌هایی ارزش چندانی قائل نیست و خود را موظف به اجرای آن نمی‌داند. اوبر بر این باور است که این قانون شامل همه رانندگان نمی‌شود و تنها بر روی تعداد خاصی از آن‌ها متمرکز شده است. علی و ده‌ها هزار تن از همکارانش منتظر اجرای قانون و گرفتن حق و حقوقشان هستند.

 

در  این زمینه بخوانید:

جزیئاتی که دادگاه عالی بریتانیا در جریان پرونده اوبر و حکم دادن درباره آن به آنها توجه داشت شامل این موارد است:

  • اوبر بود که کرایه تاکسی رانندگان را تعیین می‌کند؛ یعنی میزان درآمد رانندگان توسط این شرکت تعیین می‌شود
  • مفاد تمام قراردادهای موجود در اوبر فقط توسط اوبر تعیین می‌شد و رانندگان هیچ حق و نظری در این باره نداشتند
  • ابزار تنبهی در دست اوبر محدودکردن تعداد سفرها برای رانندگانی بود که درخواست‌های زیادی را رد می‌کردند
  • تعداد ستاره‌های رضایت مشتری است که برای اوبر مهم است و تعیین می‌کند که یک راننده شرکت اوبر خوب کار کرده یا نه!  اگر یک راننده نتواند ستاره‌های خوبی به دست بیاورد و جایگاه خود ار ارتقا دهد، اوبر می‌تواند قرارداد خود را با این راننده به راحتی فسخ کند

با توجه به این موارد، شبکه خبری بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد که دادگاه عالی بریتانیا نتیجه‌گیری کرده که با تبعیت از تصمیمات اوبر، تنها راه افزایش درآمد رانندگان،بالا بردن ساعات کاری بود.

یکی از نکات مهم در حکم دادگاه عالی بریتانیا در این خصوص بود که از این به بعد اوبر باید رانندگان را از زمانی که وارد اپلیکیشن می‌شوند تا زمانی که از آن خارج شوند، کارمند خود محسوب کند.

پیشتر اوبر گفته بود اگر رانندگان را کارمند خود محسوب کند فقط زمان جابجایی مسافر در خودرو را زمان کاری آنها محسوب می‌کند اما از آنجایی که رانندگان این تاکسی اینترنتی معمولا در انتظار مسافر می‌مانند تا درخواست مسافران از راه برسد این زمان را هم باید به عنوان ساعت کاری راننده‌ها در نظر گرفت. این موضوعی بود که دادگاه عالی بریتانیا به آن توجه نشان داد و به گفته کارشناسان بازار حمل و نقل، یکی از نکات مهم در حکم دادگاه عالی بریتانیا در این خصوص بود که از این به بعد اوبر باید رانندگان را از زمانی که وارد اپلیکیشن می‌شوند تا زمانی که از آن خارج شوند، کارمند خود محسوب کند.

 

 

 

 

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.